Hustota osobních vozidel
V dnešní době je v České republice 1 osobní vozidlo na 2,4 obyvatele
v Praze dokonce jen 1,9 (6/2010). Průmysl České republiky je z podstatné
části orientován na automobilovou výrobu. Každé vyrobené vozidlo
je třeba také prodat a musí někde parkovat, protože ono vlastně
nejezdí ale stojí. Skutečně osobní vozidlo jezdí v průměru jen 1,5
hodiny denně. To znamená, že zejména ve městech nebo horských střediscích
je málo parkovacích míst.
Výhoda parkovacích systémů
Parkovací systémy dávají možnost doslova uklidit vozidla z ulice
do podzemí a tím zlepšují životní prostředí a zajišťují vyšší kapacitu
bezpečného parkování. Na původních prostorách venkovních parkovišť
ve vnitroblocích mohou vzniknout zelená atria a v ulicích je možno
místo parkovacích míst vysázet stromy.
Výhodné je i parkování na nezastřešených parkovacích
systémech s vodorovnými plošinami Liftparker
4400 a Liftparker
4403 viz. příklad
z Prahy.
Princip parkování v parkovacích systémech
Pokud není k dispozici dostatek prostoru pro konvenční parkování,
lze použít parkovací systémy, které mohou podstatně zvýšit kapacitu
parkování v daném prostoru při minimálních finančních nákladech.
Mnohdy je nutno akceptovat snížený komfort vystupování a nastupování
řidiče nebo nižší možnou výšku parkovaného vozidla. Řidiči ale akceptují
toto příkoří, protože dávají přednost bezpečnému a jistému zaparkování
v létě v chladu a v zimě v teple s tzv. dostupností suchou nohou.
Základní rozdělení parkovacích systémů
Nebudeme se zabývat automatickými parkovacími systémy, které nutné
projektovat individuelně již od samého počátku projekce za účasti
investora a dodavatele parkovacího systému a kde je cena u správně
a spolehlivě fungujícího automatického parkovacího systému za
jedno parkovací místo podle typu a kapacity 550.000 - 1.500.000.
Tzv.
mechanické a poloautomatické systémy jsou zařízení kde parkující
požívá stále stejné parkovací místo přistavené vždy na stejné
místo. Jejich informativní ceny viz. Problematika
návrhu parkovacích systémů.
Základní rozdělení je na nezávislé parkování
a závislé parkování.
Parkování má smysl pokud je nezávislé. Kdy se nemusí fyzicky hýbat
s jinými vozidly, aby bylo k dispozici požadované parkovací místo.
Tak je tomu vždy u poloautomatických parkovacích systémů a u většiny
mechanických parkovacích systémů, pokud je nad nimi dostatek místa
pro zvednutí zařízení i se zaparkovaným vozidlem na horní plošině.
Pokud je strop příliš nízko, že není možné parkovací systém v kobce
se zaparkovaným vozidlem na horní plošině zvednout, nebo je použito
Liftparkeru 41 či Liftparker
44, jedná se o závislé
parkování, kdy je horní místo k dispozici jen pokud je spodní místo
volné. To je tedy méně vhodné řešení určené jen pro stejného uživatele
dolního a horního místa.
Doporučená výška parkovacího místa
Protože se současná vozidla oproti klasickým limuzínám vysokých
max. 150 cm stále zvyšují doporučuje se pro parkování používat parkovací
systémy s možností parkování na všech místech vozidel vysokých do
165 cm resp. 180 cm. K tomu je třeba podle typu parkovacího systému
vytvořit i správnou výšku garáže nad pojezdovou komunikací včetně
správně hluboké kobky.
Ideálním pro svoji výhodnou cenu na jedno standardní parkovací
místo nosnosti 2.000 kg 75 - 88.000 CZK podle konfigurace je z
výrobního programu společnosti Nussbaum parkovací systém Liftparker
3000 pro kobku hloubky 175 cm a čistou výšku
325 cm (jednotlivá E zařízení jsou o až ca. 40% dražší).
Nejoptimálnějším je však Nussbaum
Uniparker 5002 s kobkou hloubky 200 resp. 220 cm a čistou
výškou garáže 220 cm, ve kterém lze parkovat vozidla dole do výšky
180 resp.
200 cm
a nahoře 200 cm. To vše za cenu za parkovací místo o ca. 80% vyšší
než u Liftparkeru.
Za příplatky lze šířku parkovacích míst lze zvětšovat a nosnost
zvyšovat.
Úřední šiml brání smysluplnému parkování
Je pěkné, když si kandidát na primátora před volbami vyvěsí jako
jeden z jeho sloganů auta pod zem.
Ve skutečnosti ale jeho úředníci brání vzniku nových parkovacích
míst ve dvorech a pod dvory obytných bloků nebo pod objekty a tvrdí,
že by se tím zvýšilo dopravní zatížení dané ulice nebo lokality. Proč
by v podzemní garáži, kde může být více vozidel, musel být jen počet
stanovený vyhláškou? Toto je skutečnost v Praze, kde úředníci nejsou
schopní zharmonizovat vyhlášku o obecných technických požadavků aby
odpovídala evropskému standartu. Tím někteří brání svých archaickým
výkladem optimálnímu využití prostorů k parkování vozidel.
Mnohdy i hasiči vznášení nerozumné požadavky k umožnění přístupu
k plošinám v podzemí primitivními řešeními, která zbytečně komplikuji
a zdražují stavbu, přestože existují řešení, která v zahraničí již
mnoho let řeší velmi jednoduše tento problém.
Vrcholem neznalosti problematiky parkování zejména na mechanických
parkovacích systémech nebo úhlů sklonů ramp jsou novelizované normy
ČSN 736057 a ČSN 73 6058,obsahující nepochopitelné a absurdní požadavky
nebo diletantské zmínky o mechanických a automatických parkovacích
systémech. Proč se autoři nejprve neseznámili s předpisy, nařízeními,
vyhláškami a normami v zahraničí? Už samotné v normách uvedené rozměry
osobních vozidel musí i u laiků vzbuzovat úsměvy. To vše v roce 2012
a v zemi EU jejíž průmysl se orientuje na automobilovou výrobu!